Transport krajowy polega na sprawnym i zorganizowanym przewozie ładunków różnego rodzaju na trasach krajowych. Transport tego rodzaju może odbywać się przy wykorzystaniu samochodów transportowych, pociągów, samolotów, a nawet statków. Prowadzisz działalność związaną z przewozem towarów w obrębie jednego państwa? Zapoznaj się z dalszą częścią tekstu, aby dowiedzieć się, jakie są najważniejsze aspekty transportu krajowego.

Jakie formy przybiera transport krajowy?

Ze względu na zróżnicowaną specyfikę poszczególnych towarów, a także wymagania kontrahentów, transport krajowy przybiera różne formy. Z usług profesjonalnych firm transportowych korzystają nie tylko duże firmy, ale także małe przedsiębiorstwa i klienci indywidualni. Mając to na uwadzę, należy dosotować ofertę transportu krajowego do potrzeb i oczekiwań klientów.

Przy wyborze środka transportu należy kierować się przede wszystkim przewidywanym czasem dostawy, ceną i bezpieczeństwem ładunku. W zależności od priorytetów klienta jeden z tych aspektów może mieć nadrzędne znaczenie.

Najczęstszym wyborem w przypadku spedycji krajowej jest transport drogowy. Zazwyczaj ta forma transportu gwarantuje najlepszy stosunek jakości usługi do ceny. W dalszej kolejności wybierane są transport kolejowy i lotniczy, a najrzadziej morski. Ten ostatni świetnie sprawdza się w przypadku transportu międzynarodowego, jednak w obrębie jednego państwa oferuje bardzo zawężone możliwości.

Transport drogowy – wady i zalety

Ze względu na to, że transport drogowy jest zdecydowanie najpopularniejszą formą transportu krajowego, warto przyjrzeć się mu bliżej. Co sprawia, że spedytorzy tak chętnie z niego korzystają? Przede wszystkim:

  • Możliwości wykorzystania rozbudowanej infrastruktury drogowej (autostrady, drogi szybkiego ruchu), która umożliwia sprawny przewóz ładunku.
  • Transport może zostać wykonany bezpośrednio, czyli bez dodatkowych przeładunków. To z kolei ogranicza czas i koszty dostawy, a ponadto wpływa na bezpieczeństwo towarów. Czym więcej przeładunków, tym większa szansa, że transportowane dobra zostaną uszkodzone. 
  • Stosunkowo niska cena usługi (szczególnie w porównaniu z transportem lotniczym).
  • Wysoka dostępność podwykonawców.
  • Możliwość przewozu ładunku o szczególnych wymaganiach transportowych.
  • Transport drogowy może być opłacalny nawet przy niewielkich ładunkach.

Należy pamiętać, że transport drogowy nie jest pozbawiony wad. Do najpoważniejszych należy z pewnością zaliczyć:

  • Ryzyko uszkodzenia towarów związane z wysoką wypadkowością.
  • Częste opóźnienia związane z nieprzewidywalnymi wydarzeniami na drodze.
  • Niską efektywność transportu towarów o dużej masie i liczebności.
  • Niską efektywność transportu w przypadku dużych odległości.

Poszczególne etapy transportu krajowego

Transport krajowy można podzielić na etapy, które są nierozerwalne. Pierwszym krokiem w tym zakresie jest złożenie oferty, która uwzględnia preferencje i oczekiwania klienta. Najważniejsze parametry, które powinny być uwzględnione na tym etapie to wymiar i waga przesyłki, a także maksymalny czas dostawy. Spedytor, bazując na tych informacjach, jest w stanie dobrać odpowiedni środek transportu.

Jeśli klient zaakceptował ofertę czas na kolejny krok, którym jest podpisanie umowy. Na tym etapie kontrahent powinien wypełnić stosowny dokument, w którym podaje m.in.:

  • adres załadunku oraz rozładunku,
  • datę i godzinę przekazania towarów,
  • sposób pakowania dóbr,
  • dane kontaktowe (numer telefonu, e-mail),
  • specjalne wymagania dotyczące ładunku i transportu,
  • ustaloną cenę za usługę przewozową.

Następny krokiem jest dokładne zaplanowanie trasy, która powinna zostać wstępnie wskazana już na etapie ofertowania. Po podpisaniu umowy z klientem należy sprawdzić, czy na danych odcinkach drogowych nie odbywają się aktualnie remonty, które mogą przyczynić się do opóźnień w dostawie.

Kolejny etap to załadunek towarów. Podczas załadunku kierowca, który będzie odpowiadał za transport, powinien zweryfikować czy ilość towaru jest zgodna z dokumentacją. Po zakończeniu załadunku kierowca zabezpiecza towar i otrzymuje krajowy list przewozowy oraz dokument potwierdzający wydanie dóbr z magazynu.

Ostatnim krokiem w transporcie krajowym jest dostawa towarów. Po przybyciu na ustalone miejsce odbioru kierowca powinien otrzymać od rozładowcy stosowne potwierdzenie wykonania usługi. Taki dokument stanowi dowód na to, że towar został dostarczony w określonej ilości i nienagannym stanie. Po prawidłowym zrealizowaniu zamówienia należy wystawić klientowi fakturę na ustaloną wcześniej kwotę.

Co wpływa na cenę spedycji krajowej?

Głównymi czynnikami, które wpływają na cenę transportu krajowego, są:

  • czas, który należy poświęcić na transport dóbr,
  • wybrana trasa,
  • waga towarów,
  • wymiary transportowanego ładunku,
  • rodzaj środka transportu,
  • ilość osób, które należy zaangażować do transportu.

Krajowy transport drogowy a certyfikat kompetencji zawodowych i licencja transportowa

Sama decyzja o rozpoczęciu działalności w przypadku transportu krajowego wiąże się ze spełnieniem wymagań formalnych. Pierwszy krok to posiadanie licencji transportowej. Bez niej podmiot nie może świadczyć usług transportowych w celach zarobkowych. Jeśli przewoźnik jej nie ma, naraża się na sankcje finansowe lub zakaz prowadzenia działalności transportowej.

Co należy zrobić, by zdobyć licencję do wykonywania krajowego transportu drogowego? Konieczne jest przekazanie wypełnionego wniosku o jej wydanie do lokalnego organu administracji publicznej. W skład dokumentów wchodzą dodatkowo:

  • potwierdzenie dobrej reputacji np. za brak naruszeń i wykroczeń;

  • dowód stabilności finansowej;

  • potwierdzenie w formie certyfikatu kompetencji zawodowych.

Po spełnieniu wymogów dobrej reputacji, złożeniu powyższych dokumentów i pozytywnym ich rozpatrzeniu, możliwe jest wydanie licencji na transport krajowy towarów. Takie zezwolenie obowiązuje zwykle na czas 5-10 lat i wymaga odnowienia.

Ile kosztuje licencja na krajowy przewóz towarów i rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Fakt obowiązku posiadania licencji nakłada na przedsiębiorcę konieczność poniesienia kosztów. A te, wbrew pozorom, nie należą do najniższych. Koszty uzyskania licencji obejmują wyrobienie certyfikatu kompetencji zawodowych (ok. 1400 zł kurs + 800 zł egzamin i wydanie dokumentacji). Natomiast sama licencja oznacza koszt w graniach 300-1000 zł i zależna jest od liczby zgłoszonych pojazdów wykonujących transport krajowy towarów i okresu ważności licencji.

By wykonywać transport krajowy, przedsiębiorca musi też przygotować się na koszty związane z zapleczem eksploatacyjnym. Konieczne jest wynajęcie lub zakup hali, a przynajmniej placu do parkowania pojazdów. Obowiązkowe jest też posiadanie ubezpieczenia OC przewoźnika, którego koszta jest zależny od zakresu ochrony, ilości pojazdów we flocie i historii. Stworzenie firmy na usługi transportowe w kraju może wynieść nawet 50 000 zł na start.

Przewóz towarów na terenie całej Polski – jak zoptymalizować koszty?

Utrzymanie rentowności i budowanie przewagi konkurencyjnej nie istnieje bez optymalizacji kosztów. Transport na terenie całego kraju nie jest łatwy zwłaszcza biorąc pod uwagę wahania na rynku paliw, rosnących kosztów pracy czy spełnienia wymagań zleceniodawców. Jakie metody przynoszą widoczne rezultaty?

Jedną z najskuteczniejszych jest efektywne planowanie tras. Nie chodzi jedynie o samą długość trasy, chociaż ma ona duże znaczenie realizując usługi transportu. Ważne jest też uwzględnienie natężenia ruchu, stanu nawierzchni, rodzaju trasy oraz lokalizacja punktów załadunku i rozładunku. Przedsiębiorcy wykorzystują w tym celu systemy zarządzania transportem – TMS. Oprócz ww. elementów pomagają też dynamicznie reagować na zmiany w czasie rzeczywistym, by przewozy krajowe były realizowane efektywniej.

Oprócz tego zalecane jest zminimalizowanie (najlepiej redukcja do 0) pustych przebiegów. Jak to zrealizować w ramach transportu krajowego? Warto wprowadzić integrację z giełdami ładunków, kooperację z innymi firmami transportowymi oraz planować od początku ładunki powrotne. Liczą się również doświadczeni kierowcy, którzy przestrzegają standardów bezpieczeństwa, ale też jeżdżą sprawnie i punktualnie.

Inwestycje w nowoczesne systemy zarządzania, monitoring zużycia paliwa oraz unikanie pustych przebiegów przekładają się na konkretne oszczędności. Firmy stosujące te usprawnienia na samym tylko paliwie mogą oszczędzić co najmniej 10%. W połączeniu z regularnym serwisowaniem pojazdów i wprowadzaniem szkoleń dla kierowców, mozna oczekiwać dodatkowych zysków związanych ze zmniejszeniem zużycia floty.

 

Podstawowe różnice dostrzegalne między transportem krajowym a międzynarodowym

Ktoś mógłby powiedzieć, że transport międzynarodowy i krajowy opierają się na tym samym – chodzi o przewóz osób, towarów czy produktów spożywczych. Nic bardziej mylnego.

Różnice między oboma pojęciami nie zamykają się jedynie w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego. Liczy się też poziom skomplikowania formalności, zakres odpowiedzialności, czy liczba regulacji prawnych.

Sprawdźmy najpierw, jak zorganizowana jest spedycja krajowa. Dokumentacja w jej przypadku ogranicza się zwykle do listu przewozowego, zlecenia transportowego, faktury VAT i dowodu dostawy. Gdy mowa o szczególnych typach ładunków konieczne są też certyfikaty sanitarne lub weterynaryjne.

Natomiast transport międzynarodowy wymaga dodatkowych formalności. Konieczna jest licencja wspólnotowa wydawana przez GITD, przestrzeganie konwencji CMR, znajomość procedur celnych, a także przygotowania kierowców do tras międzynarodowych przez zapewnienie im odpowiednich warunków (rozliczenie czasu pracy zgodnie z wymaganiami unijnymi). Niekiedy transport międzynarodowy wymaga też zarządzania kabotażem i znajomości przepisów w danym kraju.

Szukasz specjalistów z zakresu spedycji i procesów logistycznych? Odwiedź stronę logit.com.pl, aby zapoznać się z naszą ofertą! Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci usprawnić przewóz towarów, który oferujesz klientom. Dla nas transport maszyn i przewozy pozostałych rodzajów towarów nie mają żadnych tajemnic!