Organizacja transportu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego, to złożony proces. Jeśli którykolwiek z jego etapów nie zostanie przeprowadzony prawidłowo, całe przedsięwzięcie może zakończyć się porażką. Dlatego jednym z najważniejszych elementów w organizacji transportu w przedsiębiorstwie jest nieustanna kontrola procesów.

Prawidłowo zorganizowany proces realnie wpływa na zyski przedsiębiorstwa. W jaki sposób? Efektywny i sprawny transport przyczynia się do zadowolenia i satysfakcji klienta. To z kolei generuje zyski i umacnia pozycję przedsiębiorstwa na rynku. Natomiast w kontekście transportu wewnątrzzakładowego racjonalna logistyka pozwala zaoszczędzić środki finansowe.

Analiza PEST w ramach transportu wewnętrznego – zacznij od podstaw

Pierwszym krokiem w procesie planowania powinna być szczegółowa analiza możliwości i zasobów przedsiębiorstwa. W tym celu możesz wykorzystać tzw. analizę PEST. Jest to metoda służąca do badań makrootoczenia. Co określa?

Przede wszystkim obszary, mające znaczący wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Na bazie analizy PEST można określić optymalną strategię działania organizacji. Aby to osiągnąć, należy zestawić i przeanalizować zewnętrze czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne i technologiczne, które oddziałują na przedsiębiorstwo.

Najważniejsze cechy systemu transportowego

Głównymi cechami charakteryzującymi system transportowy są:

  • złożoność – system transportowy składa się z szeregu procesów i interakcji zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami. Ponadto niektóre składowe łączą się z całym otoczeniem systemu.
  • probabilizm – wielu zjawisk i zdarzeń losowych związanych z transportem nie da się przewidzieć. Warunki atmosferyczne, utrudnienia ruchu, czy usterki techniczne mogą negatywnie wpłynąć na cały system transportowy. Dlatego powinien on opierać się na różnych modelach prawdopodobieństwa.
  • dynamiczność – złożona struktura systemu transportowego sprawia, że jest on niezwykle dynamiczny i bazujący na adaptacji do zmieniających się warunków.

System transportowy można rozpatrywać w trzech podstawowych aspektach:

  • materialno-technicznym – obejmującym infrastrukturę, pojazdy i elementy sterowania ruchem,
  • ekonomicznym – który określa relacje rynku transportowego ze stroną korzystającą z oferowanych usług (strona popytowa),
  • prawnym – odnoszącym się do obowiązujących regulacji prawnych i instytucji związanych z systemem transportowym.

Specyfika transportu wewnątrzzakładowego

Transport wewnątrzzakładowy stanowi trzon działalności wielu przedsiębiorstw. Szczególnie tych, zajmujących się szeroko pojmowaną produkcją. Oparty jest w głównej mierze na przewozie towarów w niewielkich odległościach. Najważniejsze czynniki determinujące transport wewnątrzzakładowy to:

  • wielkość przedsiębiorstwa,
  • elementy infrastruktury procesu produkcyjnego,
  • lokalizacja poszczególnych pomieszczeń magazynowych i produkcyjnych.

Transport wewnętrzny może odbywać się także między sąsiadującymi zakładami produkcyjnymi. Dobrze zorganizowana logistyka wewnątrzzakładowa ma znaczący wpływ na efektywne planowanie produkcji i zarządzanie jej przebiegiem.

Transport wewnątrzzakładowy podporządkowany jest celom i zadaniom produkcji, która stanowi filar przedsiębiorstwa. Mimo tego, że transport pełni względem produkcji funkcję usługową, to wymaga oddzielnych regulacji, zasad i strategii. W tym kontekście transport należy traktować jako odrębny proces, który jest nie mniej ważny niż sama produkcja.

Rodzaje transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie

Właściwa organizacja transportu wewnętrznego wymaga uwzględnienia specyfiki produkcji, układu hali, rodzaju magazynowanych produktów i typu wykorzystywanych środków transportu. Optymalizacja transportu wewnętrznego rozpoczyna się od zrozumienia funkcji każdego z rodzajów procesów logistycznych. Poniżej opisujemy 4 najważniejsze rodzaje.

Transport stanowiskowy

Inaczej transport wewnątrzwydziałowy. Zamyka się w obszarze jednego wydziału lub strefy pracy i dotyczy przemieszczania materiałów pomiędzy stanowiskami roboczymi. Transport stanowiskowy musi być ściśle dostosowany do procesu technologicznego i tempa produkcji. Najczęściej realizowany jest za pomocą ręcznych wózków, rolek, przenośników taśmowych i urządzeń pomocniczych zapewniających ciągłość ruchu.

Transport międzystanowiskowy i międzywydziałowy

Transport wewnętrzny międzystanowiskowy i międzywydziałowy dotyczą przemieszczania ładunków między większymi jednostkami organizacyjnymi – np. pomiędzy wydziałem montażu, obróbki i kontroli jakości. W tym przypadku transport międzywydziałowy i międzystanowiskowy powinny być zaprojektowane tak, by zminimalizować czas i koszty operacyjne.

Jednak organizacja transportu wewnętrznego nie może odbywać się kosztem sprawnego przemieszczania ładunków na większe odległości. Dla sprostania tym wymaganiom stosuje się często transport bliskiego zasięgu w postaci wózków widłowych, suwnic lub systemów zautomatyzowanych.

Transport produkcyjny

Zawiera w sobie szerokie pojęcie obejmujące działania transportowe wspierające cały proces produkcji – od dostawy materiałów na stanowiska, przez przemieszczanie półproduktów po załadunek gotowych wyrobów. Transport produkcyjny i jego efektywność bezpośrednio wpływa na tempo procesu technologicznego i ograniczenie przestojów.

Transport magazynowy i składowo-magazynowy

Ten rodzaj transportu wewnętrznego związany jest z przemieszczaniem ładunków między magazynami lub placami składowymi a linią produkcyjną, lub strefą kompletacji zamówień. Transport magazynowy wymaga dobrej organizacji przestrzeni, optymalizacji tras i zgodności z kierunkami ruchu wewnętrznego.

W zaawansowanych przedsiębiorstwach transport składowo magazynowy wykorzystuje zautomatyzowane systemy transportu wewnętrznego integrujące procesy pobierania, odkładania i relokacji towarów w ramach nowoczesnego magazynowania.

Urządzenia i środki transportu bliskiego zalecane do hali produkcyjnej

O wyborze środków do transportu wewnętrznego decydują warunki przestrzenne, rodzaj towarów, intensywność operacji i charakter procesu technologicznego. W praktyce zaspokojeniem pełnego zakresu logistyki produkcji zajmują się 3 grupy środków transportu:

  • wózki widłowe i urządzenia pomocnicze;

  • urządzenia transportowe zautomatyzowane;

  • infrastruktura składowo-magazynowa i systemy wspierające.

Wózki widłowe stosowane są w ramach transportu wewnętrznego w halach, jak i na otwartych przestrzeniach korzystających z dróg transportowych. Zapewniają szybki rozładunek, załadunek, relokację i składowanie towarów. W zakładach przemysłowych stosuje się wózki elektryczne lub spalinowe w wariancie bocznego załadunku, lub klasyczne.

Uzupełnieniem dla wózków widłowych są urządzenia pomocnicze w formie wózków platformowych, podnośników i stojaków rolkowych. Na ich działaniu bazuje transport wewnętrzny stanowiskowy.

Coraz więcej firm inwestuje w zautomatyzowane urządzenia transportowe takie jak suwnice, przenośniki taśmowe, układnice magazynowe czy systemy AGV. Korzyści z ich zastosowania do transportu bliskiego wykraczają poza eliminację błędów ludzkich. Zauważalnie skracają czas potrzebny na wykonanie czynności, zmniejszają ryzyko uszkodzenia towarów, eliminują przestoje i poprawiają precyzję w obszarach o podwyższonym ryzyku.

Ostatnim obszarem jest optymalizacja działania infrastruktury. Hale powinny być wyposażone w ścieżki transportowe dostosowane do typu pojazdów, wyraźnie oznaczone strefy ruchu zgodne z ogólnymi zasadami ruchu drogowego oraz bezpieczne strefy rozładunku i załadunku. Ważne jest też zintegrowanie technologii informatycznych i logistycznych z urządzeniami do transportu.

Skuteczne przemieszczanie materiałów w obrębie firmy to jedno – równie ważne jest zapewnianie ciągłości procesu wysyłki. W zakładach produkcyjnych liczy się też optymalnie zorganizowana spedycja krajowa, która umożliwia terminowy i bezpieczny przepływ towarów do kontrahentów.

Jak wyznaczyć drogi transportowe i optymalizować przemieszczanie ładunków?

Aby uniknąć chaosu w hali, należy wprowadzić prawidłowe wyznaczenie dróg transportowych. Obejmuje to ich jasne oznakowanie, dostosowanie do typu ładunku i rodzaju transportu oraz pieszych. Ich przebieg powinien minimalizować skręty, krzyżowanie tras i konieczność cofania. W ramach organizacji transportu bliskiego warto uwzględnić:

  • szerokość korytarzy (1,2 m dla pieszych i 2,5 m dla wózków);

  • strefy buforowe przy stanowiskach i rampach;

  • wprowadzenie zasad ruchu drogowego.

Transport wewnętrzny powinien bazować na trasach z przypisanymi zadaniami i ocenianymi pod kątem czasu przejazdu i ryzyka potencjalnych kolizji. Tylko wtedy można mówić o zoptymalizowanym transporcie wewnętrznym.

Zyskaj dzięki optymalizacji transportu wewnętrznego!

Organizacja transportu powinna zapewniać bezpieczne i efektywne przemieszczanie ładunków, generując przy tym jak najniższe koszty. Sprawna logistyka w przedsiębiorstwie charakteryzuje się także wykorzystaniem możliwie najkrótszej drogi w celu przetransportowania ładunku.

Odpowiednia organizacja transportu w przedsiębiorstwie to zadanie czasochłonne, wymagające eksperckiej wiedzy. Jeśli zależy Ci na sprawnym wdrożeniu rozwiązań logistycznych w Twoim przedsiębiorstwie, skorzystaj z doświadczenia fachowców. Odezwij się do nas i powiedz, w jaki sposób możemy pomóc Twojej firmie!