Aż 57% Polaków deklaruje, że na zakupy zamówione przez internet jest w stanie poczekać maksymalnie do 48 godzin. Z kolei 15% chce mieć przesyłkę już na drugi dzień. Wyniki badania CBRE Group z pewnością nie są korzystne dla osób prowadzących e-sklepy. Tak szybka wysyłka wymaga od nich skrupulatnego planowania i optymalizacji procesów logistycznych. Co mogą zrobić właściciele sklepów internetowych, aby je usprawnić?

Logistyka w e-sklepie – co się na nią składa?

Logistyka w sklepie internetowym to temat bardzo złożony. Składa się na niego wiele elementów, od zapewnienia dostępności towaru, po jego przechowywanie, pakowanie i wysyłkę. Nie ulega jednak wątpliwości, że każdy z tych elementów ma ogromne znaczenie. 

Nic tak nie irytuje klientów, jak brak towaru. Nie ma co się spodziewać, że zechcą poczekać na uzupełnienie stanów magazynowych. Zdecydowana większość z nich zdecyduje się zrealizować zakupy w innym sklepie. Czy chcesz tak ryzykować?

A co z pakowaniem przesyłek? Czy zdajesz sobie sprawę, że nawet ⅓ wszystkich zwrotów jest efektem nieodpowiedniego zapakowania towarów? I na tym polu nie możesz pozwolić sobie na ustępstwa. 

Przechowywanie asortymentu to również temat rzeka. Wybór modelu logistycznego dostosowanego do potrzeb Twojego sklepu jest kluczowy, ale o tym za chwilę. 

Na koniec zostaje jeszcze etap wysyłki i dostarczenia paczki. Tutaj liczy się przede wszystkim czas. Na usługi, której firmy kurierskiej się zdecydować? Miej na uwadze, że klienci chcą mieć wybór. 

Czy wiesz, że...Według danych technicznych liczba sklepów internetowych w Polsce wynosi aktualnie około 90 000 (stan na 2021 rok), a polski rynek e-commerce stale się rozwija.

W dzisiejszych czasach, gdy niemal każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe, wyróżnienie się na tle konkurencji to prawdziwa sztuka. Aby przyciągnąć klientów musisz zatem zadbać o logistykę. Dostępność towaru, niskie koszty dostawy, krótki czas oczekiwania na przesyłkę – to wszystko może przemówić na Twoją korzyść. W jaki sposób to osiągnąć? Zwróć szczególną uwagę na 3 kwestia, które omówimy poniżej. 

  1. Wybierz odpowiedni model logistyczny

To, w jaki sposób będziesz zarządzać produktami w swoim sklepie internetowym w dużej mierze zależy od wyboru modelu logistycznego. Najczęściej wymienia się 3 z nich:

  • dropshipping – towar wysyłany jest bezpośrednio od producenta, a sklep jedynie odbiera i przetwarza zamówienia od klientów. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, które wynikają głównie z braku konieczności posiadania miejsca do przechowywania towarów. Oczywiście nie ma nic za darmo – hurtownia za tę usługę pobiera prowizję od każdego zamówienia. Ponadto, sklep nie ma wówczas kontroli nad procesem wysyłki. 
  • fulfilment – usługi logistyczne są outsourcowane, lecz w przeciwieństwie do dropshippingu towar nie jest własnością producenta, a Twoją. Nie musisz jednak przejmować się wysyłką, firma zewnętrzna obsługuje proces logistyczny za Ciebie. Taka usługa nie należy do tanich. Jednocześnie nie masz fizycznego kontaktu z towarem. 
  • własny magazyn – zapewna największa kontrolę nad procesam logistycznymi i jakością wysyłanego towaru. Wysyłka i zwrotu są jednak w całości po stronie e-sklepu, co zabiera mnóstwo czasu. 

Dokładnie przemyśl, który model logistyczny jest odpowiedni dla Twojego sklepu internetowego. Małe sklepy przeważnie zaczynają od dropshippingu, ponieważ wynajem powierzchni magazynowej to dodatkowy koszt, na który nie zawsze mają środki. Jeśli już decydujesz się na takie rozwiązanie, zweryfikuj czy producent obsługuje również zwroty. 

  1. Zainwestuj w system ERP

System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to rodzaj oprogramowania, które pozwoli Ci lepiej zaplanować zasoby, ale i cały proces logistyczny. Z jego pomocą możliwe staje się zbieranie danych z różnych źródeł oraz przeprowadzanie na nich operacji. Jakie funkcje zapewni? Na tej liście znajdzie się m.in.

  • automatyczne generowanie listów przewozowych,
  • bieżącą aktualizację stanów magazynowych i cen produktowych,
  • tworzenie raportów dot. zamówień,
  • zarządzanie relacjami z klientem.

A to tylko część możliwości. Już z pewnością dostrzegasz, że system ERP w e-commerce to oszczędność czasu dzięki automatyzacji. Nie musisz od razu zmieniać platformy sklepowej. W większości przypadków bez problemu zintegrujesz ją z tą, którą już posiadasz. 

  1. Przemyśl wybór firmy kurierskiej

Wiesz już, że klienci e-sklepów nie chcą zbyt długo czekać na paczkę. A długo w ich rozumieniu to powyżej dwóch dni. Wybór firmy kurierskiej jest zatem bardzo istotny i nie powinieneś kierować się wyłącznie ceną. Jedna firma kurierska nie wystarczy. Internauci są przyzwyczajeni do pewnych marek czy firm, dlatego im więcej możliwości wyboru im zapewnisz, tym lepiej. Prym nadal wiedzie dostawa kurierska bezpośrednio do domu (wybiera ją ok. 56% internautów), lecz po piętach depczą jej paczkomaty. Tę opcję dostawy wybiera już ponad 40% osób realizujących zakupy w sieci (dane: raport Gemius).  

Jeśli dana firma kurierska zbiera coraz więcej negatywnych opinii, zastanów się nad rozwiązaniem z nią umowy. 

Profesjonalne doradztwo logistyczne

Zauważyłeś, że logistyka w Twoim e-sklepie jest chaotyczna? Zaczynasz się w tym wszystkim gubić? Prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem okaże się profesjonalne doradztwo logistyczne, które skupia się na rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki magazynowej oraz logistyki transportu. Skorzystanie z usług specjalistów to w wielu sytuacjach rozsądny wybór. W ten sposób zwiększysz wydajność pracy, obniżysz koszty magazynowania towarów i poprawisz parametry realizacji procesów magazynowych. Więcej na ten temat dowiesz się na stronie: https://logit.com.pl/doradztwo-logistyczne-logit/