Wysłanie jednej palety elektroniki do Lyonu nie wymaga tej samej strategii logistycznej co eksport pełnego kontenera do Göteborga. Właściwy dobór rodzaju transportu decyduje o czasie, kosztach i bezpieczeństwie dostaw. Różnica między FCL a LCL może zaważyć na efektywności całego łańcucha dostaw.

Precyzyjne rozróżnienie tych dwóch form transportu jest kluczowe nie tylko dla spedytorów, ale też przedsiębiorców planujących skalowanie eksportu na nowe rynku. Poznaj kluczowe różnice między FCL a LCL w logistyce!

FCL i LCL – co oznaczają te skróty w branży transportowej?

W potocznej narracji branży TSL przyjęło się mówić o tzw. transporcie kontenerowym. Jednak w kontekście specyfiki przewożonych ładunków i sposobu ich transportu warto doprecyzować to pojęcie. W zależności od tego, kto i w jakim zakresie korzysta z jednej przestrzeni załadunkowej (cały kontener lub jego część) mówimy o odrębnych formach organizacji transportu – FCL i LCL. Poniżej pisujemy każde z nich.

Full Container Load – cały kontener obsługuje jednego klienta

Pod pojęciem transportu FCL kryje się model, w którym cała powierzchnia ładunkowa kontenera przeznaczona jest wyłączenie dla jednego nadawcy. Transport FCL najczęściej jest wykorzystywany przez firmy, które chcą mieć pełną kontrolę nad ładunkiem i przewozem, a także potrzebują dużej przestrzeni ładunkowej. Do masowego eksportu towarów wymagane jest udostępnienie maksymalnej ilości strefy ładunkowej, ale nie tylko.

Transportem FCL operuje się zwłaszcza w sytuacjach, gdy konieczne jest kompleksowe zabezpieczenie ładunku, eliminacja ryzyka kontaktu z innymi produktami oraz ograniczenie do minimum liczby przeładunków. Ma też znaczenie wtedy, gdy klient oczekuje jak najszybszej dostawy w porcie docelowym. Firma obsługująca przewóz FCL – np. LOGIT – oferuje przewidywalność dostaw, optymalny czas realizacji oraz gwarancję, że towar dotrze w nienaruszonym stanie.

Less Container Load – współdzielenie przestrzeni załadunkowej

W opozycji do FCL stoi rodzaj transportu, jakim jest LCL transport, czyli opcja skierowana do przedsiębiorców, którzy nie wypełniają całego kontenera przy realizacji dostaw. Tego rodzaju transport drobnicowy LCL opiera się na konsolidacji wielu małych partii towarów, które potem podróżują w ramach jednego ładunku zbiorczego zajmując część kontenera.

Dlaczego klienci decydują się na transport drobnicowy? Stanowi on odpowiedź na zmienność popytu, sezonowość sprzedaży i dopasowanie do specyfiki załadunku. W porównaniu do FCL, LCL pozwala na większą elastyczność. Nie chodzi jedynie o wynajem części kontenera, ale też dopasowanie do możliwości finansowych klienta.

Wymaga jednak bardziej precyzyjnego planowania i gotowości na dłuższy czas oczekiwania. Dobór rodzaju zabezpieczeń również ma ogromne znaczenie, ze względu na dodatkowe operacje przeładunkowe. Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku może prowadzić do zaburzenia środka ciężkości. Zabezpieczenie każdego opakowania musi więc stanowić skuteczną ochronę.

FCL i LCL – kiedy i kto wybiera poszczególne formy transportu?

Nie wielkość ładunku decyduje o tym, czy wybrać transport FCL, czy jednak Less Container Load. LOGIT – oferujący doradztwo logistyczne – doskonale rozumie, że należy wziąć pod uwagę również inne aspekty.

Do najważniejszych z nich zaliczają się:

  • wartość towaru;

  • podatność na uszkodzenia;

  • docelowy czas dostawy (dostawa odbywa się jak najszybciej);

  • stopień powtarzalności zleceń;

  • wymagania specjalne w strefie ładunkowej.

W skrócie, FCL i LCL transport muszą być dopasowane do charakterystyki łańcucha dostaw i parametrów ładunku. Kto więc wybiera transport skonteneryzowany w wybranej formie?

Klienci transportu FCL

Z pełnej pojemności kontenera korzystają zwłaszcza firmy operujące dużym wolumenem, których towary wymagają odizolowania od przesyłek zewnętrznych i kompleksowe zabezpieczenie ładunku. W tym gronie znajdą się też podmioty realizujące wysyłkę towarów o nienormatywnych gabarytach, gdzie przygotowanie logistyczne jest kluczowe, a czas na jego dostawę zwykle krótki.

Typowym przykładem są producenci sprzętu AGD, którzy wysyłają całe partie urządzeń do centralnych magazynów dystrybucyjnych. Podobnie postępują eksporterzy materiałów budowlanych (zwłaszcza o sporym tonażu lub wielkich gabarytach), a także firmy handlujące chemią techniczną.

Transport FCL wybierają też rolnicy oraz przedsiębiorcy w masowym eksporcie w systemie stałych dostaw. Tak transportuje się płody rolne w kontenerach chłodniczych, nawozy, pasze oraz bydło żywe. Transport FCL najczęściej powinien obejmować usługę door-to-door. Dla zachowania cech towarów firmy zwracają również uwagę na wysoką jakość kontenera.

Kto wykorzystuje LCL transport drobnicowy?

Transport LCL jest idealnym rozwiązaniem dla firm realizujących elastyczne dostawy oparte na zmiennej ilości produktów. Dla tych nadawców najistotniejsze są nieco inne priorytety – spełnienie możliwości finansowych, optymalna częstotliwość zamówień i łatwość dopasowania się do zmian rynkowych. Akceptują też transport drobnicowy o nieco dłuższym czasie oczekiwania na odbiór towarów w porcie wyjściowym czy ich dostarczenie.

Obecnie transport LCL jest skierowany zwłaszcza dla sklepów internetowych, które handlują z innymi przedsiębiorcami lub udostępniają klientom indywidualnym towary o mniejszych gabarytach.

Przykładem mogą być podmioty wysyłające produkty na inny kontynent od różnych dostawców z tego samego kraju. Wtedy następuje załadunek wszystkich tych zamówień do jednego kontenera, który następnie zostaje rozładowany.

Szukasz niezawodnego rozwiązania dla dużych dostaw typu full container load lub elastycznych wysyłek LCL? Niezależnie od specyfiki ładunku i wymagań punktu docelowego, dobierzemy formę transportu idealnie dopasowaną do Twoich operacji logistycznych. Skontaktuj się z nami i zyskaj pełną kontrolę nad każdym etapem dostawy.